Asun keskustan äärellä. Autopaikka on pihalla ja polkupyörä. Käyn usein keskustassa. Aina sinne
pääsee helposti autolla, pyörällä tai kävellen. Autolla pääsen yleensä palvelun viereen ja
pysäköintipaikkakin löytyy helposti. Vesijärvenkadulla voi jopa tehdä u-käännöksen ja pääsen
takaisin kotiin. Pyörällä on huona päästä joka paikkaan. Jos ajan liikennesääntöjen ja opasteiden
mukaan, pitää välistä ajaa ajoradalla ja välistä jalkakäytävällä. Siirtyminen pyörätieltä ajoradalle on
epäselvää ja jalankulkijat vielä poukkoilevat tielläni. Jalan pääsen joka paikkaan kunhan onnistun
väistelemään epäsäännöllisesti suhahtelevia fillaristieja ja maltan seistä punaisissa valoissa
odottelemassa. Liikenteen melu ja pöly kyllä häiritsevät jalan ja pyörällä kulevaa. Autossa olen
suojassa ja voin kuunnella musiikkia.
Liikenneverkko on kehittynyt lapsuuteni 40-luvulta vain vähän, vaikka autoliikenne on kasvanut
moninkertaiseksi. Kariniemenkatu on yhdistetty Jalkarannantiehen katkaisten Kisapuiston
rantayhteyden. Mannerheimintie on rakennettu täyttämällä Järvisen suppa ja hävittämällä Ylä-
Lotilan asuntoalue. Helsingin suunnan yhteyttä on parannettu kahteen otteeseen viimeksi suoraan
keskustaan asematunnelin kautta.
Esikaupunkialueet ovat kasvaneet ja niiden katuverkkoa on rakennettu yhtymään keskustan 40-
luvun katuverkkoon. Poikkiyhteyksiä keskustan vieritse ja kehäteitä on vältetty tehokkaasti
rakentamasta, vaikka monet pikkupaikkakunnat ovat niitä saaneet kylläkin keskuksia näivettävin
vaikutuksin. Lahden kokoisessa kasvavassa kaupungissa ohitiet olisivat jo tosi tarpeeseen, jotta
keskeisen kaupunkialueen sisäinen liikenne rullaisi ilman turhaa läpiajoliikennettä.
Liikenneympäristöltään palvelupisteet, kaupat ja palveluiden alueet pääsisivät kehittymään
asiakkaiden eikä ohikulkijoiden toivomalla tavalla. Kaikissa suurissa kaupungeissa asiakkaat
tulevat viime kädessä jalan kauppoihin. Ehkä kehätie vihdoin vapauttaa keskusta-aluetta
kehittymään asiointi- ja toimialueena ja vilkastuttaa nyt usein tyhjiä jalkakäytäviä ja katutason
huoneistoja.
Matti Honkavaara, 77
Comments